Pap-musa Loum

In sponsoring: september 2008

oktober 2015: Pap-mousa heeft een sport beurs gekregen en is daardoor uit de sponsoring. Op het moment dat wij in Gambia waren was hij naar Senegal voor een groot voetbal toernooi. Wij wensen hem een mooi toekomst toe en hopen dat zijn wens om prof voetballer te worden uit gaat komen.

september 2014: Pap-mousa gaat naar groep 11 en heeft een goed rapport. Ook nu betalen we weer maar twee termijnen schoolgeld. Het laatste termijn is de verantwoordelijkheid van zijn moeder. Hun leefsituatie is zoveel goedkoper dan van vele andere dat we daarom nog steeds de twee termijnen blijven handhaven. Wel is de gezinssituatie verandert. De Zus van de moeder van Pap-mousa is overleden en die had een kindje. Nu hebben ze het kindje in hun gezin opgenomen. Het is een meisje van ongeveer een jaar. Het was duidelijk, in ons gesprek, dat er niet lang bij verdriet wordt stilgestaan maar snel de aandacht naar de vreugde van een klein kindje in hun midden gaat.

Pap-mousa het nieuwe zusje en Mariama

Oktober 2013: Pap-mousa heeft het niet gehaald om de score van 6 te halen. Hij baalde er behoorlijk van toen hij dit ons vertelde. Zijn zelf getekend eindwerkstuk mogen we mee naar Nederland nemen. Pap-mousa zit nu nog steeds op dezelfde school, die doorgaat tot groep 12. Nog drie jaar en dan kan hij aan beroepsonderwijs beginnen. Wat een mazzel dat hij 5 jaar geleden in onze sponsoring kon komen.Hij verteld ook dat hij nu wel aan het leven in Brikama gewent is geraakt nu en dat hij een heleboel vrienden heeft. Maar toch zou hij graag willen dat ze ook stroom hadden zodat hij soms tv kon kijken.

Pap-mousa met zijn eindwerkstuk uit groep 9       Pap-mousa met zijn zusje Mariama

September 2012: Pap-musa geeft aan, op mijn vraag of hij al beter gewend is, dat hij het niet meer zo erg vind om in Brikama te wonen. Hij mist Kololi niet meer echt. Hij heeft hier nu ook vrienden gevonden waar hij heel graag mee voetbalt, als ze een bal hebben tenminste. Hij laat me vol trots een speciaal certificaat zien wat aangeeft dat hij mee op voetbal kamp is geweest. Ook zijn school rapport word vol trots getoond. Hij doet het uitmuntend op school. Hij zit in het laatste jaar voordat hij naar een vervolg opleiding kan, jaar 10 tot en met 12. Als het hem lukt, verteld hij, wil hij dit jaar voor een score van 6 gaan. Na enig uitleg wil dat zeggen dat je dan de hoogst landelijke score hebt gehaald en misschien wel door de overheid gesteund kan worden in je verdere opleiding. We hopen dat het hem gaat lukken! Als beloning voor zijn goed rapport mocht Pap-musa voor 200 dal. ( 4,50 euro) een voetbal aanschaffen.

Omdat de leefsituatie van Famillie Loum aanzienlijk is verbeterd hebben we samen met zijn moeder Isa-tou afgesproken dat ze het laatste school termijn van Pap-musa zelf betaald. Een bedrag van 2000 dalasi. omgerekend 45,- euro

Voor het huis in Brikama, op de achtergrond staat zijn zusje Mariama en nog twee vrienden

September 2011: Pap-musa zit in leerjaar 10 en is niet blij dat hij in Brikama woont. We bezoeken fam Loum na een barre tocht over talloze zandweggetjes met giga grote en diepe waterplassen. Op onze vraag of Pap-mousa het in Brikama leuk vind zegt hij vanuit de grond van zijn tenen, nee! Hij is nog steeds niet blij met de verhuizing. Er is geen stroom, dus ook geen kans op het kijken van TV of een mogelijkheid om kennis te maken met internet. Zoals bij alle jeugd, op de hele wereld, zijn dat de belangrijkste dingen in het leven. Het spelletje vier op een rij is dan een hele kleine goedmaker voor wat hij mist.

Pap-mousa speelt vier op een rij met naast zich zijn zusje Mariama.      Moeder Isa Jallow in het midden.

Maart 2011: Verhuist naar Brikama Pap-mousa, zijn zus en moeder zijn verhuist naar het plaatsje Brikama, dat een stukje ten zuiden van het vliegveld Gambia airport en het plaatsje Yundum ligt. Pap-mousa is dus ook overgeplaast naar een andere school. een van de reden van verhuizen is de lagere huur van de huizen in het gebied rond Brikama waar het gezin nu woont. Nadeel is wel dat er geen stroom is aangelegd op de plaats waar de familie nu woont. De moeder van Pap-mouse en Mariama gaat proberen om werk te vinden. Het gaat redelijk goed met haar been dat in het verleden gebroken is geweest.

September2008: Start sponsoring Pap-mousa is ook na aanbeveling van het schoolhoofd in onze sponsoring gekomen. Anders had hij naar zijn opa en oma moeten verhuizen. Hij zou dan de hele week te ver uit de buurt wonen van zijn alleenstaande moeder en zijn enige zusje Mariama. Pap-mousa is een heel rustig en verlegen kind. Hij doet goed zijn best op school en helpt zijn moeder altijd goed mee. Zijn Moeder Isa-tou heeft in 2008 haar been gebroken. Ze ondervind daar nog dagelijks ongemak van.

2008: Pap-mousa 11jaar                                                   2010: Binta, Pap-mousa en zijn zusje Mariama