Seedy Bah

Seedy wordt persoonlijk gesponsord door: J. Moorman, Tine en Ger Reijmers.

In sponsoring: september 2011

oktober 2018: Het stotteren is minder maar we merken wel dat hij er moeite mee heeft om te spreken. Hij concentreert zich goed om zo min mogelijk te stotteren. Seedy had enkele probleempjes met zijn fiets. Het zadel was stuk, de ketting was kapot en hij had een lekke band. We hebben hem naar de fietsen maker gestuurd zonder dat wij er bij waren, dit omdat de reparatie dan meteen veel duurder zou uitvallen. Zijn fiets is weer tip top in orde en hij kan ook weer een jaar naar school met zijn nieuwe schooltas.

oktober 2017: Seedy zit nu op het voortgezet onderwijs. De Brufut upper basic school. Het gaat goed met hem op zijn stotteren na. Dit houd hem nog

steeds tegen om zich zekerder uit te spreken. Ik heb het gemeld op de nieuwe school in de hoop dat daar beter mee om wordt gegaan. Seedy heeft via extra particuliere hulp een fiets aan kunnen schaffen. Anders moet hij bijna 10 km lopen voor hij op school is. Voor Seedy en de hele familie is dit al een behoorlijke luxe.

oktober 2016: Seedy is nog steeds rustig aanwezig. Hoewel,... we er nu achter komen waarom hij zo stil is. Hij stottert! Dat ons de vorige keren niet opgevallen. Hij heeft zich aangeleerd om maar met minimale woorden antwoord te geven. Zijn moeder verteld daarbij dat hij op school wordt uitgelachen en dat de leerkracht daar zelfs aan mee doet. We praten er met hem over en merken hoe veel last en pijn het hem doet. We proberen hem te adviseren en vertellen hoe hij er boven moet proberen te gaan staan. Makkelijk gezegd maar erg moeilijk natuurlijk. In Nederland gaan we onderzoeken of er bepaalde oefeningen zijn die hij kan toepassen zodat het stotteren vermindert.

Daarbij verteld Seedy hoe moeilijk hij het vind dat zijn vader niet aanwezig is. Zijn vader heeft beslist de gevolgen, die zijn vertrek naar Libië met zich meebrengt,  niet overzien anders had hij dit nooit gedaan!

oktober 2015: Seedy is nog steeds een uiterst vriendelijk en rustig kind. Op onze reis afgelopen februari hebben we het gezin Bah een keer verwent met cadeaus. Voor Seedy hadden we toen het spel vier op een rij meegebracht en hadden hem ook supervisor van het spel gemaakt met het uitdrukkelijk verzoek, het spel compleet te houden. Dat is gelukt! Dat geeft aan dat hij opdrachten en afspraken serieus neemt en dat hij met gekregen spullen om kan gaan. Want een spel heel en-of compleet houden in de leefsituatie van deze kinderen is absoluut niet gemakkelijk! We waren trots op hem.

Seedy zit nu in groep 5 van de lagere school en hij had redelijk tot gemiddelde resultaten op zijn rapport van het afgelopen schooljaar. Maar door zijn karakter zien we wel potentie tot meer groei in zijn kunnen.

Seedy met zijn schoolvriend

september 2014: Seedy doet het goed op school. Hoewel we  twijfels hebben over de capaciteiten van het hoofd van deze school. Haar houding, de manier waarop ze ons aanspreekt en niet onbelangrijk, ze doet nogal moeilijk over de lijst waar alle school onkosten op staan. We moeten daar steeds om vragen en die geeft ze dan minzaam.

oktober 2013: Seedy is nog op school als we het schoolgeld komen betalen. Hij is niet meer zo verlegen als de eerste keer. Later als we hem thuis ontmoeten zien we een zachtaardige jongen die dezelfde  gezichtsuitdrukking heeft als zijn vader. Hij heeft zoals vorig jaar weer een goed rapport waarvan alleen Engels ietsjes zwak is.

Seedy Bah                                                                Seedy (op de voorgrond) met het hele gezin Bah

Oktober 2012: We ontmoeten Seedy weer als hij nog op school is. Hij wordt uit zijn klas geroepen om zijn sponsor te begroeten. Er komt een verlegen kind naar me toegelopen die me keurig een hand geeft. Later als we bij de familie thuis zijn, krijg ik zijn rapport onder ogen. Hij heeft goede punten met hoge percentages. Na dit jaar kunnen we gaan vergelijken hoe hij het blijft doen op school.

Seedy op het schoolplein voor zijn klaslokaal

September 2011: Seedy is een ietwat verlegen kind. Hij kijkt ons met grote ogen aan en weet duidelijk niet wat er van hem verwacht wordt. Seedy zit in klas 1 van de lagere school. De Bijilo lower basic School in Bijilo.