Isa-tou Bah

In sponsoring: september 2011

Oktober 2018: Isatou is en blijf een verlegen meisje. Ze helpt net als haar zusje haar moeder mee met koken. Dit jaar hebben de meisjes weer een nieuw uniform gekregen en zijn er school schoenen gekocht. Isatou heeft enkele Nederlandse schriften gekregen die geschonken waren vanuit Nederland. Wij hebben ze mee genomen om uit te delen. Dat ze andere schriften hebben als de andere schoolkinderen vind ze geweldig.

oktober 2017: De schoolresultaten van Isatou zouden beter kunnen maar gezien de gezinssituatie op dit moment hebben we daar niet teveel druk op gelegd. Het is voor ons denkbaar en de kinderen van het gezin zeggen dit ook, dat ze hun vader die nu in Italy is erg missen. Voor nu is het belangrijker dat ze goed in haar vel zit. Volgend jaar kijken we wel weer verder.

oktober 2016: Als we bij de familie aankomen is Isatou een van de eerste die ons komt begroeten. Haar verlegenheid van voorgaande jaren is gelukkig weg. Op school doet ze het goed en ze geeft op al onze vragen een helder antwoord.

Wat wel enorm vervelend is, haar vader, die in maart nog in Senegal aan het werk was, alles heeft opgegeven om via Libië naar Italië te reizen zodat hij in Europa kan gaan werken en zijn gezin een beter leven kan bezorgen. Ik ben in Shock! Het laatste bericht dat ze van hem was twee en een halve week geleden. Ik ben bang dat hij, net als zovele andere Gambianen zonder werk en toekomst in hun eigen land, is geronseld met foutieve voorwendsels. Hij heeft beslist de gevolgen die dit voor zijn kinderen en vrouw heeft niet overzien anders had hij dit nooit gedaan! Met een knoop in onze maag verlaten we de familie en beloven de volgende dag terug te komen om in ieder geval het schoolgeld te betalen van haar kinderen die in ons sponsorproject zitten.

oktober 2015: Isatou heeft een mooi rapport. Ze ziet er goed uit en komt niet meer zo verlegen over als voorheen. Haar ouders geven aan dat ze helemaal niet zo verlegen is en zelfs meer kan kletsen dan haar zusje Mariama. Wij hopen van harte, door deze kans op goed onderwijs, dat Isatou uitgroeit tot een zelfstandige en gelukkige meid. De omstandigheden waarin ze nu is lijken haar al die kansen te bieden. We zien bij de ouders dan ook geen verschil in omgang met haar of met hun andere kinderen.

Isatou staat links.

september 2014: En ja hoor, de resultaten van de kleuterschool hebben we gezien en waren redelijk. Isatou gaat dit jaar naar groep 1 van de lagere basis school in Bijilo. De toekomst moet uitwijzen hoe ze het gaat doen. Met de juiste stimulatie kan ze misschien ver komen.

oktober 2013: Isatou begint een hele meid te worden. Ook van dit jaar hebben we geen schoolresultaten. Dit jaar is haar laatste jaar op de kleuterschool en zal ze volgend jaar naar de lagere school gaan. Dan pas kunnen we haar goed gaan volgen. Isatou komt met ons bezoek verlegen over maar haar ouders verzekeren ons dat het een vrolijke en erg praatgraag meisje is.

Op de voorgrond Isatou                                              Isatou voor naast haar broertje Seedy

oktober 2012: Wie denkt, "heej, dit meisje had toch eerst een andere naam?" Die heeft gelijk. Vorige reis is er enige verwarring ontstaan tussen Mariama en Isatou Bah. Deze reis heb ik verduidelijking gevraagd aan hun ouders. Dus, zo komt het dat ze nu ineens Isatou heet en niet meer Mariama. Isatou is nog steeds een verlegen meisje. Ze doet het goed op Bijilo Nursery school in Bijilo. Ze gaat naar groep 3 van de kleuterschool. Ze heeft nog geen echt rapport. Pas als ze na volgend jaar op een lagere school zit kunnen we echt resultaten van haar gaan zien.

In het midden zitten de twee meisjes Bah in hun klaslokaal

september 2011: Het levensverhaal van Isatou is een droevig verhaal. De moeder van Isatou is vanuit Senegal naar The Gambia gegaan om daar een bestaan op te gaan bouwen, samen met haar kind. Helaas is moeder overleden en bleef Isatou alleen achter. Familie Bah heeft toen Isatou opgenomen in hun gezin. Ondanks dat ze zelf al 6 kinderen hadden, vertelde ze vol trots dat ze Isatou sinds kort officieel geadopteerd hebben.