Sering morr Joof

In sponsoring 2008

2019 Sering met zijn toubab Binta

Oktober 2020: Sering is net als alle kinderen in The Gambia vanaf maart thuis van school in verband met de wereldwijde Corona uitbraak. Onze hulp Ida heeft hem bezocht. Het gaat goed met hem. Hij is nog steeds vriendelijk en zachtaardig als altijd, ondanks dat hij op een plek opgroeit waar men niet zachtaardig met elkaar om gaat.  Dit jaar gaat Sering naar het voortgezet onderwijs, de SOS school in kololi.De SOS school is geen staats school en kost behoorlijk wat geld. Voor Sering is daarom 1 termijn betaald omdat we niet weten of de scholen open blijven. Als alles weer terug normaal is betalen we de andere 2 termijnen.

Oktober 2019: Sering doet het goed op school. Hij heeft geen enkele onvoldoende. zelfs voor rekenen niet! want we merken dat rekenen hier bij de meeste een zwak onderdeel is. Sering gaat zijn laatste jaar in, groep negen. Hij wil graag op de Seino school blijven als klas tien eraan wordt toegevoegd. Dit was wel de bedoeling wat we hoorde van het hoofd van de school. We hopen dat sering zo goed zijn best blijft doen, maar meer hopen we nog dat hij zijn warm karakter behoud. Het leven op de compound waar hij woont is nogal hard.

Oktober 2018: Sering is alweer een hele kerel aan het worden en als we op bezoek komen fluistert hij ons met een stralende lach in dat hij jarig is. 15 jaar en zijn grootste wens, een verjaardags-taart krijgen! Die wens hebben we vervult en zelden hebben we een stralender gezicht gezien dan dat van hem toen we voor hem zongen en hij de kaarsjes mocht uitblazen. Later hoorde we dat zijn verjaardag nog nooit was gevierd. Deze jonge vent hebben we heel gelukkig kunnen maken. Op school gaat het goed, hij doet erg zijn best en wij hopen dat hij deze resultaten vast kan blijven houden.

Oktober 2017: Sering is dit jaar van de Seino lower basic school naar de Seino upper basic school gegaan dit jaar. Hij heeft toch weer nieuwe uniformen gekregen. Het voorschrift is op de upper lange broeken in plaatst van korte broeken geworden. Sering doet het goed op school en zit goed in zijn vel.

Oktober 2016: Sering doet het goed op school Hij is vrolijk en zit goed in zijn vel. Op school mag hij een tandje bij zetten en zeker spelling en de Engelse taal ophalen. Wiskunde was deze keer een mooie voldoende. Sering groeit op in een redelijk ruw milieu dat op de compound heerst. Hij krijgt ons inziens ook niet voldoende of de juiste sturing die een jongen van zijn leeftijd nodig heeft. We spreken hier elke keer ook weer met de ouders over.

Oktober 2015: Sering is nog steeds de opgewektheid zelve. Hij zit nu in klas 5 van de Seino school. Op school gaat het goed op wiskunde en spelling na. Dit zijn vakken waar hij bijna altijd een onvoldoende voor heeft. We hebben met hem gesproken wat hij later wil worden. Zijn antwoord, (zoals kinderen dat overal in de wereld zeggen) ik wil piloot worden! Dat hij dan toch echt die twee vakken moet ophalen snapte hij wel. Hij ging zijn best doen! Ook de ouders erop aangesproken om hem meer te ondersteunen en met hem te oefenen omdat we vermoeden dat hij de basis niet echt beheerst.

September 2014: Sering is en blijft het opgewekte kereltje. Hij doet het goed op school en er zijn op dit moment niet echt bijzonderheden te melden over hem. Trots laat hij ons zijn nieuwe toebaski kleren zien.

Oktober 2013: Onze strenge woorden van vorig jaar waren bedoeld voor zijn schooluniform. Omdat zijn ouders niet echt controlerend opvoeden kon hij na school meteen lekker gaan ravotten. In zijn schooluniform wel te verstaan! Vorige keer hebben we hem op het hart gedrukt zich na school meteen om te kleden. Op onze vraag wat hij nu als eerste na school deed, zei hij “mijn uniform uit doen Binta”. Geweldig, onze Hollandse zuinigheid over brengen op dat Afrikaans knulletje. Want zuinig op spulletjes zoals wij dat gewend zijn lijkt op compound Joof moeilijk te zijn. Toen we deze reis zijn uniform controleerde zag het er dus zo goed uit dat we geen nieuwe hebben hoeven te kopen.

Op school gaat het uitstekend met hem en hij lijkt verder ook goed in zijn vel te zitten.

Sering met Binta

Oktober 2012: Sering is nog steeds het vrolijk spring in het veld kind. Ik merk naar mate ik vaker op zijn compound kom dat hij duidelijk opgroeit in een gezin waar minder regels en minder toezicht van zijn ouders is. ( beide zijn veel weg van thuis i.v.m. geld proberen te verdienen) Maar op school doet Sering het nog altijd goed. Sering zit op de Seino lagere school in kololi en hij gaat nu naar groep 2. Spelling is het enige vak waar hij extra aan moet werken op school. Daar is hij niet zo goed in. Maar zoals ik later bemerk, daar zijn meer kinderen die op school zitten niet zo goed in. Verder heeft hij voor alle vakken een erg hoog percentage behaald.

September 2011: Sering doet het 1e leerjaar van de Seine lower basic school nog eens over. Sering is nu 7 jaar en gaat nu nog

Gespannen luistert Sering naar de juf.

een keer naar de 1e klas. Gewapend met al zijn boeken en een nieuwe schooltas leveren we hem af op school. Ik zie dat hij gespannen een plekje zoekt. Het pakket boeken bestaat uit oa Engels en zelfs Frans wordt er in deze groep gegeven. Na twee dagen school valt hij vroeg in de avond, terwijl het nog 30 graden is, als een blok in slaap op mijn schoot.

September 2010: Sering is nog steeds een heel ondeugend manneke. Hij is op een na het jongste kind van de Familie Joof. Het gezin heeft 6 kinderen. Toen we hem leerde kennen sprak hij nog geen woord Engels. Nu na twee jaar van onderwijs kunnen we al samen praten. Na twee jaar is het nog steeds een ondeugend maar uiterst vrolijk kind.

2008: De dan 4 jarige Sering

September 2008 en 2009: Helaas doordat de website is gecrasht zijn er geen gegevens meer van de eerste twee jaren dat Sering in sponsoring is.