Schoolgeld betalen

Door de Ebola dreiging in West Afrika hadden we besloten om de bezoekjes aan de families korter te houden dan normaal. De sponsorkinderen van stichting BINTA en hun gezinnen waren daar niet blij mee maar het was niet anders. Volgende reis maken we dat weer goed. We begrijpen namelijk goed dat het fijn moet zijn als er bezoek uit het buitenland is. De alledaagse sleur en worsteling om het hoofd boven water te houden word even feestelijk onderbroken.

Deze reis hebben we, voor alle leerlingen, een sponsor contract meegenomen. We willen onze Stichtings-regels om in sponsoring te komen en gesponsord te blijven duidelijk houden. Dit contact was in eerste instantie bedoeld voor de kinderen van het “Van BASIS tot BEROEP project”. Maar na overleg met het bestuur waren we het er over eens dat het contract voor alle kinderen en ouders meer duidelijkheid geeft. In dit contract hebben we ook enkele gedragscodes, voor de kinderen hun ouders en ook van stichting BINTA, opgenomen. Ons leek het goed om de verantwoordelijkheden van ieder afzonderlijk duidelijk te benoemen. Nadat we het contact hadden doorgenomen heeft elke kind, elke ouder en stichting BINTA het ondertekend.

Zoals eerder op deze site vernoemd zijn we gestart met “Van BASIS tot BEROEP project”, dat gesteund is door Samen Verder Valkenswaard. Er waren afgelopen maart drie kinderen geselecteerd waarvan een kind is afgevallen. Wij verwachten namelijk een juiste instelling/motivatie, vooral bij onze eerste kennismakingen met het kind en ouders. Als dat ontbreekt is de basis om samen te werken niet goed. Op dit moment zijn dus wel officieel in dit project opgenomen, Ida Dibba en Salifu Sanyang. Om ons goed te kunnen verdiepen in het gecompliceerde beroepsonderwijs en vele variaties daarvan gaan we jaar voor jaar kijken hoeveel en welke kinderen we nog kunnen toevoegen aan dit project.

Graag willen we jullie ook op de hoogte gaan houden van Mariama, een meisje met syndroom van Down. Zij kan, dankzij de hulp van Daisy Houbraken, sinds maart van dit jaar naar school. We gaan haar volgen en zeker daarbij steunen om te kijken hoe ver ze zich kan gaan ontwikkelen.

Als u op de blauwe linken klikt kunt u zien, wie onze sponsorkinderen zijn en hoe het met ze gaat.

Links – onze gehuurde sportauto – midden – Bijverdienen als wasvrouw – Rechts – Slangen show in het hotel.

Links – De vriendelijkheid zelve –  Midden –  Denkend kind – Rechts – Pril jong gezinnetje voor hun één slaap/kamer huisje.

Links – Hond die we hebben laten inslapen – midden – Ook schildpadden gebieden – Rechts – Heerlijk exotisch fruit

Links –Traditionele jongens stijl – midden – Traditionele meisjes stijl – Rechts – Eigen ontwerp jurk, tas en schoenen.

Links – super trots op haar jurk – midden –  Ook de haarstijl is helemaal af – Rechts – Simpele traditionele jongens stijl.

Uit de blijheid en trots blijkt hoe belangrijk deze dag is, te vergelijken met Pasen in Nederland ongeveer 50 jaar geleden.

Die bewuste toebaski dag zijn er ontzettend veel mooi geklede meisjes en jongens onze foto lens gepasseerd. Echt prachtig om te zien we hebben hier een kleine selectie van laten zien zodat u een indruk van krijgt hoe kleurrijk en fleurig de kledingstijl van de Gambianen is.

Als op de dag van Toebaski het gebed van 17uur is geweest mogen de kinderen langs de compounds gaan om hun mooie kleren te laten zien en om een Saliboe (gift) te vragen. Te vergelijken met onze Sint Maarten traditie.