Schoolgeld is weer betaald in The Gambia – West Afrika

Zo eenvoudig als het klinkt gaat het vaak in Gambia niet. Vooral niet als er kinderen klaar zijn met het 9e schooljaar. Dan gaan ze naar het voortgezet onderwijs en meestal ook naar een nieuwe school. We gaan dan op een andere school inschrijven en (tegenwoordig) het schoolgeld bij een bank betalen. (uit veiligheid) Met het bewijs van betaling gaan we dan weer terug naar school om de rest van; boeken, uniform en studie-uren te betalen. Een tijdrovend ritueel! Als we daar mee klaar zijn moet het kind, dat op een nieuwe school gaat, stof kopen op de markt en het uniform bij een naai-shop in elkaar laten zetten. En geloof me, naar die markt wil je alleen als het echt nodig is!

Met het zien van het rapport van Mariama Joof viel ons op dat ze ineens 3 onvoldoendes had. Waarom dat was wist haar moeder ook niet. We hebben de moeder van Mariama verzocht om dat op school na te gaan vragen. Geen eenvoudige taak, want ouders bemoeien zich niet zo met de school zoals wij dat hier in Nederland gewend zijn.

Het bezoeken van familie Bah is steeds weer een happening. Moeder Bah staat ons iedere keer weer met een big smile op te wachten bij de school van onze twee sponsor meisjes Mariama Bah en haar geadopteerde zusje Isa-tou Bah. De meisjes zitten in het laatste jaar van de kleuterschool en gaan volgend jaar naar het basis-onderwijs. Later op de dag gaan we ook naar de school van hun zoon Seedy Bah. Die gaat naar groep drie van het basisonderwijs en doet het prima. De familie ontvangt ons aan het eind van de dag nog  thuis en we eten er een overheerlijke benachin. (speciaal gekruide rijstschotel met vis)

Vorig jaar was er nogal wat commotie rondom Omar Joof. Hij had toen een bar slecht rapport. Het afgelopen jaar heeft hij dit weer helemaal hersteld to goede resultaten, knap hoor! Zijn broertje Sering morr Joof is nog steeds dezelfde spring in het veld. Maar ook hij doet zijn best en heeft onze strenge woorden van vorige keer ter harte genomen.

Op de compound van Familie Dibba is het bijna altijd heerlijk rust. Een plek om te herstellen van een zware warme dag en waar we steeds verwent worden met een heerlijke Gambiaanse maaltijd. Omar L Dibba doet het weer goed op school. Regelmatig mag hij mijn camera even gebruiken om wat foto’s te maken. Super trots is hij dan. Voor Helene Dibba hebben we alleen ondersteuning geboden voor haar boekengeld. De moeder van Helene betaalt zelf het schoolgeld. Helene doet het goed op school en zit nu in groep negen.

Ook in Brikama gaat het prima met Pap-mousa Loum. Hij heeft zijn 9e schooljaar goed afgesloten. Hij had zelf eigenlijk op hogere punten gerekend. We betalen voor Pap-mousa 2 termijnen van zijn school. 1 termijn betaalt zijn moeder zelf. Ook zijn we bij de oma van Pap-mousa op bezoek geweest. Een erg triest verhaal. Haar huis is half ingestort i.v.m. het regenseizoen. Herstellen van de schade aan het huisje gaat toch al gauw 30.000 dalasi kosten. Omgerekend 600 euro!

Familie Corr heeft het nog altijd het meest moeilijk. Helaas heeft vader Corr er een echtgenote bijgenomen en heeft nu zelfs nog minder te spenderen aan zijn kinderen. Moeder Corr moet het dus zowat alleen zien te rooien. Marrie Corr heeft de taak om op de dagen dat vader bij zijn andere vrouw is, bij hem te gaan bedelen voor het lunch geld.  Schandalig, is onze mening over deze denk en leefwijze van veel mannen in Afrika! Isa-tou Corr is klaar in groep 9 en gaat naar een andere school. Haar schoolresultaten waren ons inziens niet om over naar huis te schrijven. Daar zijn dus ook afspraken over gemaakt.

We zijn nogmaals in Bususra geweest om te kijken of alles naar wens is verlopen met ons gezamenlijk waterproject van Samen Verder Valkenswaard. Na dit laatste bezoek aan Busura kunnen we dit project naar volle tevredenheid afsluiten. Onze cake man Sherif heeft ook weer een stap verder kunnen zetten richting, een beter toekomst, dankzij onze reisgezel Jan Snelders die graag een positieve bijdrage wilde leveren. Hij heeft ervoor gezorgd Dat Serif de juiste papieren nu heeft om zijn werk op het strand te kunnen blijven doen.

Helaas ook minder goede geluiden uit Gambia. Het Vissersproject is door maatregelen van de overheid definitief gestopt en wordt helaas nu ook door ons afgesloten.

Hieronder een fotocollage van onze laatste Gambia reis: