Awa Bah (PKS)

2019: Persoonlijke Kind Sponsoring

oktober 2022: Het was fijn om de familie van Awa eindelijk persoonlijk te leren kennen. Een warm welkom in hun schamele onderkomen. Awa is er een van een tweeling in dit groot gezin. De vader  van Awa verteld trots dat hij met zeven  dochters is gezegend, geen jongens verteld hij er achter aan. Later, als we een foto maken van het hele gezin komt er wel een jongen bijzitten. Blijkt dit de zoon van zijn broer te zijn en is aan hem gegeven omdat hij geen zonen heeft, Het weggeven van kinderen aan familieleden is hier in Gambia niet vreemd.

Minder goed nieuws was dat hun oudste dochter op jonge leeftijd is overleden. Ze bleek de gevaarlijke Sikel-cel ziekte te hebben. Nadat de rest van de kinderen waren onderzocht hadden nog vier andere kinderen deze ziekte. Waaronder ook Awa, met nog een zus die weinig problemen hebben, zo vertelt de vader, maar twee anderen kinderen zijn regelmatig ziek en moeten dan meteen naar het ziekenhuis. We hebben de familie extra ondersteund voor het aanschaffen van medicatie.  Awa gaat volgend jaar naar het voortgezet onderwijs. Welke school dat word weten we nog niet.

oktober 2019: Awa zit met ongeveer 40 kinderen in de klas. De school heeft er meer dan duizend in totaal over de hele dag verspreid. Er zijn ochtend klassen en middag klassen. Er werken 30 leraren. We hebben gezorgd dat Awa oefenschriften heeft en haar nodige boeken. De uniformen die Awa had waren nog goed. Daar kan ze tot volgend jaar mee doen.

Volgend jaar gaan we kijken waar Awa woont en hoe haar leefsituatie thuis is. Het kind dat ineens een sponsor heeft is altijd erg beduusd in het begin vandaar dat we het stap voor stap aanpakken. Eerst kennis maken op school, daar ook alles regelen m.b.t. persoonlijke informatie enz. Op deze manier leren we het kind en de familie stap voor stap kennen en scheppen we niet meteen hoge verwachtingen. Bij de kennismaking van de ouders wordt ook het sponsorcontract doorgenomen en ondertekend.