Mariama Joof

September 2014: Afspraken met haar moeder zijn niet nagekomen. Onze sponsoring is stop gezet.

september 2014: Uit sponsoring! De vader van Mariama was na 8 jaar afwezigheid weer op de compound aanwezig toen we haar gingen bezoeken. Het werd al snel duidelijk dat Mariama door haar vader op een andere school was geplaatst, zonder overleg met ons. De vader wist dat we kwamen. Het feit dat hij haar had overgeplaatst, naar een nog duurdere school als waar ze al op zat, gaf de doorslag om hem de verantwoordelijkheid voor het onderwijs van zijn dochter terug te geven. De Seino school, waar Mariama al twee jaar onderwijs volgde staat bekend als een dure particuliere school met goed onderwijs. Wat opviel was het eindrapport van Mariama. De eerste twee termijnen had ze goede resultaten en het laatste termijn was net als vorig jaar erg slecht. Op ons navragen hoe dat kon wist de vader of moeder geen antwoord te geven. Ons advies vorige keer om met de school in gesprek te gaan was dus weer niet opgevolgd. Helaas, we moeten afscheid nemen van Mariama en wensen haar een goede toekomst toe.

In sponsoring: september 2011

oktober 2013: Mariama heeft geen gemakkelijk jaar achter de rug. Waarom Mariama minder heeft gepresteerd wisten moeder en kind ons in eerste instantie niet te vertellen. Omdat we daar geen genoegen mee namen moest moeder, op ons verzoek, naar school gaan navragen bij de leraar van Mariama waarom ze ineens onvoldoendes heeft. Geen gemakkelijke klus voor haar want het hoofd van de school is geen gemakkelijke tante en veel ouders zijn zelfs bang van haar! (wat we na onze kennismaking enkele jaren geleden ook begrijpen. ) Het slecht presteren van Mariama bleek te liggen aan het 3 X wisselen van leerkracht dit jaar. Het hoofd van de school is streng en ontslaat leerkrachten erg gemakkelijk. De leraar die Mariama nu heeft hoopt langer te blijven en beloofde Mariama wat extra aandacht te geven bij de vakken waar ze nu een onvoldoende voor had.

oktober 2012: Mariama doet het erg goed op school, ze heeft een mooi rapport. Ze is een vrolijk en erg vriendelijk meisje van aard. Als ik haar weer zie komt ze me met een paar stralende blije ogen tegemoet gelopen. Mariama gaat dit jaar naar groep 3 van de Seino basisschool in Kololi. Het gaat duidelijk goed met moeder en kind. Ze zien er fris en verzorgd uit. Ook het huisje ziet er frisser en opgeruimder uit dan de laatste keer dat ik er was. Moeder start over enkele weken weer (het is nu laagseizoen) met, elke avond tot diep in de nacht, het verkopen van tapalapa (soort stokbrood) met iets lekkers ertussen. Zo sprokkelt ze de rest van het jaar geld bij elkaar voor haar eigen levensonderhoud.

september 2011: Mariama Joof is de enige dochter van een op dit moment al 7 jaar alleenstaande moeder. Als Alleenstaande vrouw met kind heb je het niet makkelijk in Gambia. Moeder en dochter wonen op de compound van familie Joof. Daar wonen ze in een heel klein huisje. Het huisje heeft een kleine zitkamer en een slaapkamer. Beide zijn erg blij met de school sponsoring uit Nederland.