Mariama Suwareh, meisje met syndroom van Down

Mariama heeft persoonlijke sponsors: Thea en Adrie Houbraken – Brekelmans

Mariama is een bijzonder kind met syndroom van Down. Als stichting BINTA leerde we haar in 2007 kennen. Toen een passief kindje. Maar naarmate de jaren voorbij gingen en met engelengeduld van haar moeder leerde Mariama goed lopen, eten en praten. De eerste jaren mocht Mariama van haar moeder niet van de compound af. Nu huppelt ze naar de buren en speelt veel met andere kinderen.

oktober 2022:  Mariama op de school waar ze het laatste jaar les zal krijgen. We hebben het idee dat ze haar top heeft bereikt.

Eigenlijk zou ze nog in groep één moeten zitten maar gezien haar leeftijd is dat in Gambia niet meer mogelijk. Mariama leert niets meer in de groep waar ze nu zit. Het enige belangrijke is dat ze structuur en andere kinderen om zich heen heeft. We hebben met de moeder van Mariama besproken dat we op een of andere manier dagbesteding voor haar moeten gaan vinden volgend jaar.  Hele dagen nutteloos op de compound laten rondhangen is zeker niet goed voor haar verdere ontwikkeling. .

Mariama was tijdens ons bezoek nogal afstandelijk. Haar normale vrolijke lach hebben we deze keer weinig gezien. Als 15 jarige wijden we het maar aan de puberteit.

oktober 2020: Mariama is net als alle kinderen in The Gambia vanaf maart thuis van school in verband met de wereldwijde Corona uitbraak. Onze hulp Ida, die haar halfzus is, heeft de school benodigdheden voor Mariama geregeld. Afgelopen maart zagen we dat Mariama meer huishoudelijke taken kreeg die ze keurig uitvoert. hoewel ze ook geregeld haar snor wilde drukken, wat aandoenlijk was om te zien.

Nieuwe schooltas

Mariama Suwarehoktober 2018: Het gaat goed met Mariama. ze is alweer 11 jaar en groeit als kool. Eten is een van haar favoriete dingen. Op school gaat het goed! We hebben dit jaar wel haar les materiaal aangepast omdat ze nooit het niveau kan bijbenen zoals andere kinderen. We waren al heel verbaast dat ze drie letterwoordjes kan schrijven en daarbij weet wat ze betekenen. Dus er is nog steeds vooruitgang. Ze is een pittige tante en weet precies hoe ze onder karweitje uit moet komen en daarvoor iemand anders voor haar karretje spant,… Geweldig mooi om haar zo geraffineerd bezig te zien.

oktober 2017: Dit jaar gaat ze weer naar een andere school. De scholen waar ze op heeft gezeten vinden het blijkbaar toch erg moeilijk om haar te begeleiden en les te geven. Ze komt nu op een school waar men hopelijk het geduld heeft om haar wat te leren. Het eerste doel voor de scholing van Mariama is te kunnen tellen/rekenen. Dat is voor haar het belangrijkste om zich te kunnen redden als ze volwassen is. Ook deze keer wordt ze gedeeltelijk ondersteund met het schoolgeld door een bijzondere particuliere hulp/donatie.

oktober 2016: Mariama is eind juni 2016 van haar kleuterschool af gegaan en mag gelukkig, van haar nieuwe sponsors naar een andere kleuterschooltje.

In het midden van het jaar hoorde we dat de kleuterschool waar Mariama op zat haar niet langer onderwijs wilde geven. Ze vonden dat ze klaar was! Vreemd want een kind met syndroom van Down is nooit klaar met leren. Later hoorde we dat de leraar niet veel geduld had met haar en haar niet stimuleerde om op te letten en mee te doen in de klas. We zijn samen met de moeder van Mariama naar een onderwijzeres in de buurt gegaan en gevraagd of ze bij haar op school mag komen. Na overleg op school werd het verzoek goedgekeurd. Mariama gaat nu naar een kleuterschooltje in de buurt dat gesponsord wordt door Nederlandse

mensen. het schooltje heet: Kololi Nursery School. Mariama lijkt iets meer verbindingen te kunnen leggen naar cijfers en letters. We zijn heel benieuwd hoe ver we met haar kunnen komen m.b.t. tot haar ontwikkeling.

Oktober 2015: Mariama is overgegaan naar groep drie op de kleuterschool.

Mariama is in het begin van het jaar erg ziek geweest. Ze heeft toen medicijnen gekregen en naar wij denken een veel te zware dosering. Haar huid en mond waren helemaal stuk gegaan en daardoor kon ze niet meer eten. We hebben ons enorm zorgen gemaakt en er werd zelfs voor haar leven gevreesd. Maar ze is er gelukkig weer helemaal boven op gekomen. Mariama is weer de vrolijke en super ondeugende meid zoals we haar kennen. Ze is vooral ondeugend als haar moeder niet in de buurt is. Dan probeert ze steeds weer uit hoever ze kan gaan met niet luisteren naar ons.

Mariama kan goed tellen en het alfabet opdreunen maar verbindingen leggen met wat ze zegt en wat een cijfer of letter betekend lukt nog niet. Daarom hebben we de kleuterschool verzocht om haar naar groep drie te laten gaan. Wij hebben het vermoeden dat ze echt aan een nieuwe uitdaging toe is. Volgens de leraar krijgen de kinderen eerst kleur oefeningen om te leren hoe ze een potlood of pen moeten vast houden, daarna beginnen ze pas aan echt schrijven. We zijn heel erg benieuwd wat Mariama op onze volgende reis al kan.

september 2014: Mariama heeft al veel geleerd.

Als we op de compound arriveren waar Mariama woont, worden we blij begroet. Als eerste laat ze ons horen hoe goed ze al kan tellen en het abc kan opdreunen. De dagen van de week worden ons trots voor gezongen. Het is voor Mariama heel goed dat ze naar school kan en een basis kan leren. Hoelang ze op de kleuterschool zal blijven weten we nog niet. Maar dat het haar goed doet is zeker. Mariama straalt en komt zelfverzekerd over.

maart 2014: Mariama kan naar school.

Voor Mariama werd in maart een leuk jurkje meegebracht, in zwart witte blokjes patroon.  Ze was meteen dol enthousiast en huppelde vol blijdschap over de compound. Ze riep daarbij, voor ons onverstaanbaar, steeds hetzelfde. De moeder legde uit dat ze zo blij is omdat ze nu een schooljurk heeft en ook naar school kan. Het nieuwe geblokte jurkje deed Mariama denken aan de vele schooluniformen, vaak ook in blokjes patroon.

Het zaadje was geplant! Door ons werd besproken wat kon en welke school dan? Daisy, die op onze reis was meegegaan, gaf al meteen aan dat ze Mariama dan heel graag persoonlijk wilde gaan steunen. Het toeval wil dat een straat verder een kleuter is. Als we gaan kijken of het mogelijk is of ze daar naar toe kan horen we hoe ze daar les geven aan de aller- allerkleinste. Elke letter heeft een geluid en een gebaar legt de leraar uit. Wij zijn om en hebben meteen vertrouwen dat ze op de juiste plek zit.  Mariama mag naar school!!

onze eerste ontmoeting in 2007